måndag 5 oktober 2009

Ny vecka - nya rubriker

Tog mig friheten i helgen att byta underrubrik då jag kände att "film & TV" var lite för begränsande. Det händer för mycket intressant på andra områden också, så jag ville gardera mig en aning. Sån är jag.

Sociala medier bygger ju på två- eller flervägskommunikation. Begreppen sändare och mottagare blir lite mer diffusa, och spelar kanske inte heller så stor roll alltid. Samma information sänds vidare och vidare och.... Men om det är sociala medier, så måste ju envägskommunikativ information vara asocial. Eller? Jo, så får det bli, och inom det området kan jag slänga in alla traditionella medier, även om radio, TV och press idag vill ge sken av att de minsann visst ägnar sig åt tvåvägskommunikation. Säkert.

På tal om kommunikation, vid det här laget kan det väl knappast vara någon som har missat David Lettermans krishantering? Inslaget nedan kommer garanterat analyseras på varenda kommunikationsutbildning i hela världen. Smart drag av honom kan tyckas, och det är det givetvis, men å andra sidan hans enda valmöjlighet. På det här sättet lyckas han antagligen behålla både sin karriär och sin popularitet. Att "göra en pudel" är i sig ingenting nytt, det har vi sett politiker och andra göra under flera år, men i sin egen TV-show inför en skrattande och applåderande publik, det är inte lika vanligt.

2 kommentarer:

  1. Alltså, den där Letterman-grejen... lätt det mest bisarra jag sett. Snacka om att det är en del proffs som jobbar med det där programmet.

    SvaraRadera
  2. På ett sätt är det ju ett skolboksexempel på kriskommunikation. "Gå ut offentligt och be om ursäkt". Nu ber ha ju förvisso inte om ursäkt direkt, men han talar om vad han gjort. Men, ja, de har nog duktigt folk bakom kulisserna.

    SvaraRadera