måndag 25 januari 2010

Angående jobbsök via sociala medier

För att knyta an till tidigare inlägg tänkte jag skriva ner några rader om detta. Det sägs nämligen lite här och var att detta är på modet just nu, och det är den senaste flugan. Det sas ju även om Internet en gång i tiden...

Jag hävdar att det inte är en fluga, utan vägen att gå. Anledningen till det är rätt så given. Det är enkelt. Människor vill att det ska vara enkelt. Vad det handlar om är att gå via sina kontakter, och i sin tur deras kontakter, eftersom någon måste känna någon som... Och precis som jag skrev i tidigare inlägg, det är det självklara sättet att gå till väga. Det har alltid gjorts, skillnaden är att nu är det lättare och det går framför allt betydligt snabbare.

Men för att man startar en grupp på Facebook och nätverkar på Twitter och LinkedIn, har man inte garanterat ett jobb veckan efter. Det krävs lite mer. Precis som tidigare. Vad man däremot har åstadkommit är att påvisa för sina kontakter att man är i behov av ett nytt arbete, och när folk vet det tänker de förhoppningsvis till en gång extra när de hör att företaget de jobbar på behöver nyanställa. Även detta kan ses som självklarheter. Att jag tar upp det handlar om jag vid ett flertal tillfällen fått frågorna varför och hur jag kom på den här idén.

Båda dessa frågor har jag besvarat i de här två senaste inläggen. På frågan hur kan jag tillägga att kommunikation har varit huvuddelen av min utbildning, och att då inte veta att kommunicera via de kanaler som står till bjuds, ja då kanske jag helt enkelt valt fel utbildning?

Tips: För den som söker jobb är taggarna #nyttjobb #jobb på Twitter väldigt bra. Här kan man även presentera sig själv på #jobbsok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar