fredag 22 januari 2010

"Nu ger vi grabben ett jobb!"

För ca två veckor sedan startade jag gruppen "Nu ger vi grabben ett jobb" på Facebook. Idén till detta fick jag redan i somaras då jag läste på sidan PR of Sweden om en kille som hade en blogg för samma ändamål. Nu kunde jag dock inte hitta artikeln om detta, och kunde inte komma på vad bloggen hette. När jag sökte på nätet om det skrivits något om min egen grupp kom jag på det. Namnet på bloggen kanske inte låg så djupt i mitt undermedvetna trots allt... Ge grabben ett jobb av Jonas Svedin. Likheten uppmärksammades senare av andra. Jag borde onekligen gjort lite djupare research.

Jag var helt enkelt trött på att sitta hemma och skicka in ansökan efter ansökan, och tänkte helt enkelt höra mig för bland mina vänner och släktingar. Det är ju något som gjorts i alla tider. Med hjälp av Internet och sociala medier går det bara lite snabbare. Jag märkte att mina vänner bjöd in sina vänner till gruppen, och sakta började den växa. Jag satt och funderade på om jag inte borde kontakta olika medier för att få större spinn. Ämnet ligger ju i tiden. Jag hann dock inte göra detta. Förra måndagen ringde en journalist från Aftonbladet och vill göra en intervju, vilket ledde till en artikel. P3 hade sedan ett program samma dag med artikeln som utgångspunkt. Det har även lett till fler intervjuer. Flera bloggar tog upp det också, t.ex. kommunikationsbyrån Zellout.

Gruppen växte, och mängder av tips, CV-förfrågningar och vissa konkreta erbjudanden rullade in. De sistnämnda var dock mer eller mindre seriösa. Jag har varit på två intervjuer under veckan och vi får se vad dessa kan leda till.

I jakten på nytt jobb idag är man tvungen att stärka sitt eget varumärke, och med en dos av personlig PR kan det gå rätt bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar