lördag 9 januari 2010

Filmbesvikelser under året

Eftersom jag inte längre har möjlighet att hålla mig helt á jour med det senaste filmutbudet, händer det att jag ser film lite senare än alla andra. Därför är de filmer jag kommer ta upp nu inte högaktuella, men lik förbannat riktiga besvikelser.

Eden Lake - hyllad som få, och benämns med fraser i stil med "den värsta rysaren på mycket länge" etc etc. Det låter ju rätt mulligt tänkte jag som är ett fan av skräckfilm. Men det blev visst aldrig någon skräck. Länge satt jag och väntade på att få hoppa till lite i soffan. Men nej, så blev det inte. Jag förstår inte hur den här filmen kan rubriceras som rysare/skräck. Psykologisk thriller på sin höjd. Då hade också förväntningarna varit annorlunda, och då kanske filmen hade klarat av ett godkänt.

Låt Den Rätte Komma In - också här utlovades riktig skräck och lovorden var många. Boken var ju riktigt bra, så kanske att de har lyckats filmatisera den på ett bra sätt också, tänkte jag. Men det hade de förstås inte. Visst förstår jag att det inte är möjligt att ta med alla detaljer från det skrivna in i filmen, men här var det faktiskt rätt viktiga saker som saknades. Kan tänka mig att vissa saker i filmen måste varit svårt att få ihop om man inte läst boken innan. Eller så kanske filmupplevelsen varit bättre om jag inte läst boken innan? Ja ja, sånt där vet man aldrig. Däremot var det en snygg film, och det är minst lika viktigt som själva innehållet. Men än dock, en riktig besvikelse.

Slumdog Millionaire - 8 Oscar... Jag tar det igen, 8 Oscar. Det måste ju betyda att filmen har någonting i alla fall. Icke. Den var inte exceptionell på något sätt. Helt ok historia, men återigen har för höga förväntningar tagit ut sin rätt, och därtill skapat en högre grad av besvikelse. Att ha ett berättarformat som bygger på återberättande är en beprövad teknik som ofta fungerar utmärkt. Men att försöka bädda in det i spänning, där publiken ska undra hur det kommer att gå, blir ju rätt meningslöst då det är huvudrollsinnehavaren som berättar om sig själv. Att han kommer överleva varje situation blir ju ganska självklart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar