måndag 4 januari 2010

Snart släpps helvetet löst...

Nytt år, och ett nytt försök att skriva lite mer kontinuerligt. Det är banne mig på tiden. Men det är inte detta som rubriken syftar på. Nej, det är snart dags för en ny omgång av Melodifestivalen.

Ett fenomen som för mig är helt oförståeligt. Kanske främst för att det är fruktansvärt dålig musik. Och nej, jag behöver inte titta, och det gör jag inte heller. Men det tar ju upp så oerhört mycket medietid att det inte går att ignorera det. Varenda tidning måste ju skriva om det. Enligt löpsedlarna är det tydligen betydligt viktigare än allt annat som händer i världen.

Förr var det i alla fall bara en kväll och ett par dagars skriverier, men nu ska det ju dras ut på det i flera veckor. Det formatet trodde jag skulle vara dolkstöten för Melodifestivalen, som just när det infördes var på nedgång. Tyvärr hade jag fel. Väldigt fel. Populariteten växte istället. Jag misstänker att det kommer att vara olidligt att befinna sig på Twitter och Facebook under den här perioden. Det ska diskuteras, kritiseras, tyckas och tänkas. "Rätt/fel låt vann"... Det är ju ända bara samma låt år efter år, men i olika versioner.

Det sägs ju att det här inte bekostas av licenspengar, men jag är inte helt säker på det. Hur som helst vill jag inte vara med och betala festivalen på något sätt. Kan inte TV4 köpa upp programmet, köra det i botten och sen flytta över det till kyrkogården på TV4+ för att där falla i glömska för all framtid?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar